۲۳ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۳۱
موسسه هنری ربیع ۰ نظر اشتراک گذاری

زندگی به سبک جهادی

زندگی به سبک جهادی
تولیدات انتشارات
 
پدیدآورنده: محمد تاجیک رستمی
نوبت چاپ: هفتم/ 1398
قیمت: 20000 تومان
معرفی اثر:

یک ملت وقتی معتقد به جهاد شد، در همه‌ی میدان‌ها پیشرو است.

منظور از جهاد در اسلام «فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست»، بلکه منظور از جهاد «این است که انسان خود را همیشه در میدان حرکت و مبارزه با مانع‌ها و مانع‌تراش‌ها ببیند، احساس تکلیف کند، احساس تعهد کند.» پس معیارِ جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزى است که امروز در زبان فارسىِ ما در کلمه‏‌ى «مبارزه‌» وجود دارد. فلانى آدم مبارزى است، فلانى آدم مبارزى نیست. نویسنده‏‌ى مبارز، نویسنده‏ى غیر مبارز، عالِم مبارز، عالِم غیر مبارز، دانشجوى مبارز و طلبه‏‌ى مبارز، دانشجوى غیر مبارز و طلبه‏‌ى غیر مبارز، جامعه‌‏ى مبارز و جامعه‏‌ى غیر مبارز. پس جهاد؛ یعنى"‏مبارزه" و قتال یک گوشه‏ اى از جهاد است.

وجود جهاد و فرهنگ جهادی یکی از ضروریات لاینفک فرد و جامعه اسلامی است؛ زیرا مقوله جهاد و فرهنگ جهادی تکمیل کننده اسلام ناب محمدی(ص) و به فرموده امیرالمومنین(ع) آن مجاهد حقیقی، یکی از پایههای مهم و اساسی ایمان و طبق فرمایش قرآن کریم، جهاد ملاک تمیز مومنان حقیقی از غیر می‌باشد؛ زیرا "مؤمن حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه میکند".

برای شناخت دقیق جهاد و فرهنگ جهادی، چه جایی بهتر از محضر حکیمانه نائب امام زمان(عج) و ولی امر مسلمین جهان؛ حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی که منویات و بیانات ایشان حقیقتاً ناظر به مبانی دین و مصلحت جامعه مسلمین است. برای این مجموعه عینا از کلام ایشان بهره گرفته شده و بیانگر توجه ویژه و نوع نگاه ایشان، نسبت به مقوله مهم و اساسی جهاد است که باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه مطرح و به آن پرداخته شود.

آن جایی که فرهنگ جهادی نیست و فرهنگ مادی حاکم است، هر انسانی به تنهایی خودش محور همه‌ی حوادث عالم است، سود را برای خود می‌خواهد و ضرر را از خود دفع می‌کند. اصل برای او این است، لذا تعارض‌ها و بی‌اخلاقی‌ها و بی‌صداقتی‌ها و دشمنی‌ها پیش می‌آید. آن جایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد، انسان در ایمان و آرمان و خدمت به دیگران حل می‌شود و خود را فراموش می‌کند. این روحیه را باید در جامعه تقویت کرد.

برشی از کتاب:

آن جایی که فرهنگ جهادی نیست و فرهنگ مادی حاکم است، هر انسانی به تنهایی خودش محور همه‌ی حوادث عالم است، سود را برای خود می‌خواهد و ضرر را از خود دفع می‌کند. اصل برای او این است؛ لذا تعارض‌ها و بی‌اخلاقی‌ها و بی‌صداقتی‌ها و دشمنی‌ها پیش می‌آید. آن جایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد، انسان در ایمان و آرمان و خدمت به دیگران حل می‌شود و خود را فراموش می‌کند. این روحیه را باید در جامعه تقویت کرد.

 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی