۰۳ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۴۲
نشر موسسه شهید کاظمی ۰ نظر اشتراک گذاری

مراسم تجلیل از ملاصالح قاری در خبرگزاری تسنیم در روز یکشنبه مورخ 96/5/1 برگزار شد.

مراسم تجلیل از ملاصالح قاری در  خبرگزاری تسنیم در روز یکشنبه مورخ 96/5/1 برگزار شد.
تازه های خبری

 نشست تجلیل از ملاصالح قاری، از رزمندگان دوران دفاع مقدس و رضیه غبیشی نویسنده کتاب «ملاصالح»‌روز یکشنبه اول مرداد  در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

رضیه غبیشی نویسنده کتاب «ملاصالح» در ابتدای نشست به ذکر خاطره‌ای از تشابهات اسمی ملاصالح با دیگران گفت: در سال 58 ملاصالح برای اولین دوره مجلس شورای اسلامی کاندیدا می‌شود، اما فرد دیگری نیز با همین اسم نیز کاندید می‌شود که سابقه خوبی نداشته است. بنابراین آقای ملاصالح نیز به اشتباه رد صلاحیت می‌شود. البته بعدها این اشتباه برطرف شده و رای بالایی نیز می‌آورد.

وی در سخنانی با اشاره به اینکه ساخت مستندی توسط جعفری و تلاش‌های حبیب احمدزاده موجب شد تا شخصیت ملاصالح شناسانده شود  گفت:  البته به نظرم باز هم  شخصیت این رزمنده در بین مردم همگانی نشده بودو مردم وی را از یک بعد می‌‌شناختند‌، تا اینکه با انتشار کتاب توانستم یکی از ستاره‌های شهرمان را بشناسانم و شخصیتش را بین همگان معرفی کنم.

غبیشی تصریح کرد: من به جرأت می‌توانم بگویم شهر من آبادان پتانسیل‌های بسیاری برای خلق ادبیات دفاع مقدس دارد. حماسه‌های بسیاری درون سینه‌ها نهفته است. بسیاری از حماسه‌ها هم درون سینه‌ها زیر خاک مدفون شد و ما نتوانستیم آن‌ها را رمزگشایی کنیم، اکنون برای رمزگشایی از حماسه‌های در سینه مانده به قلم‌های ظریف،‌ پرطراوت و زیبایی نیازمندیم تا این حماسه‌ها را ثبت کند.

آتش و خون محاصره آبادان زیبایی‌های بسیاری خلق کرد

وی با اشاره به  محاصره یکساله آبادان و حماسه‌‌هایی که در این یکسال در این شهر خلق شد،‌ گفت: این دوره زیبایی‌های بسیاری در زیر آتش و خون خلق شد‌، از ازدواج گرفته تا بچه دار شدن،‌ من خودم در دوران محاصره آبادان ازدواج کردم،‌  با شرایط بسیار ساده، ما اصلا مهریه نمی‌خواستیم،‌ می‌گفتند مهریه یک جلد کلام‌الله مجیدو یا یک سفر مشهد. من با یک چمدان از خانه پدری به خانه بخت رفتمف  چون با عشق و هدف بودم و برای همراهی. خانه‌ای که توسط فنس دو قسمت شده بود و یک قسمت آن در دست بسیج جزیره مینو قرار داشت. از آن زمان عکس‌های بسیاری دارم که هر کدام کوهی از خاطره با خود به همراه دارند‌،‌ همسرم من هر بار که به خانه می‌آمد دسته گلی برایم می‌آورد که از علفزارها و نخلستان‌ها چیده بود،‌ می‌خواهم بگویم که در زیر آتش و خون عشق و زندگی جریان داشت.

ترجمه کتاب «ملاصالح»‌ به زبان عربی

نویسنده کتاب «ملاصالح»‌ از آماده انتشار بودن دو کتاب دیگرش درباره شهدای مدافع حرم خبر داد و گفت: دو شب پیش یکی از دوستانم که مترجم زبان عربی است برای ترجمه کتاب ملاصالح تماس گرفت و من به او گفتم‌،‌ الان کتاب ویراستاری خوبی شده است و می‌تواند کار ترجمه را آغاز کند.

وی درباره آشنایی خود با ملاصالح و اینکه چگونه جرقه نوشتن کتاب زده شد، گفت: آبادانی‌ها دورادور یکدیگر را می‌شناسند،‌ البته  من برداشت‌های سو درباره وی بسیار شنیده بودم . همیشه با خودم می‌گفتم تهمت‌های ناروای بسیاری به او زده شده است، تا اینکه در حسینیه ثارالله با همسرم ملاصالح را برای نخستین بار دیدم. به او گفتم من زندگی شما را خواهم نوشت. او خندید و چیزی نگفت،‌ پس از مدتی از همسرم خواستم تا با او قراری بگذارد،‌ قراری گذاشته شد و پس از آن دیدارها ادامه یافت. در طول مدت نگارش کتاب بسیار با خانواده ملاصالح صمیمی شدم. بارها پیش آمد که ده دقیقه صحبت می‌کردم و بعد ملاصالح خسته می‌شد و قرار به جلسه بعدی موکول می‌شد.

کتاب در آبادان دیده نشد

غبیشی با اشاره به کم‌کاری‌های مسئولان در قبال افرادی چون ملاصالح گفت:‌ یکی از دیدارهایم با ملاصالح‌، مسئولان استان هم بودند. به آنها گفتم به اوضاع وی رسیدگی کنید او اگر در تهران بود کارهای بسیاری برایش می‌کردند. چرا باید پسر او که ازدواج کرده است،‌ بیکار باشد؟ امروز زمانی که با هواپیما به تهران می‌آمدیم،‌ به پسر وی می‌گفتم که چرا من نویسنده باید کتابم را دست بگیرم به استانداری، فرمانداری، منطقه آزاد اروند و ... بروم و بگویم هزار نسخه چاپ کنید تا من بدهم مردم شهرم بخوانند. متاسفانه کتاب در آبادان دیده نشد، مردم تهران بیشتر از آبادان ملاصالح را می‌شناسند. به من نویسنده هم بهایی ندادند. آبادان اصلا کتابفروشی خوبی که کتاب‌های دفاع مقدسی هم داشته باشد ندارد. در حالیکه مردم بسیار علاقه‌مند به این کتابها هستند.

وی ادامه داد:‌ من نویسنده چرا نباید حمایت شوم تا همه رازهای سربه مهری که در سینه مردم آبادان مانده است را نقل کنم؟

رضیه غبیشی در پایان گفت: در اینجا باید از انتشارات شهید احمد کاظمی و آقای حمید خلیلی(مدیر انتشارات) تشکر نمایم که پس از دو سال این کتاب را منتشر نمودند. از پویش مطالعاتی روشنا که با قیمت مناسب کتاب «ملاصالح» را در اختیار مخاطبین قرار داده است نیز تشکر کنم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی